Sosyal Medya Trendleri ve Stratejisi (SMA 10.2)

Kadir Has, Sosyal Medya Akademisi 10. hafta 2. ders
Alemşah Öztürk, @alemsah: Sosyal Medya Trendleri ve Stratejisi

 

Sosyal medya (sm) dinamikleri

1995-2005 > 2005-2008 > 2008 ve sonrası tüketimin formatı değişti; daha çok giriş vardı (forum ve chat), daha sonra facebook (fb) vb. ile like, küfür, şikayet vb. günümüzde ise tüm dijitalin sosyalleşmesi ile kişi herhangi bir marka, kişi vb. hakkında istediğini söyleyebiliyor.

Sm dünyanın en ucuz mecrası

  • Paid medya (satın alınmış): Yabancılar var.
  • Owned medya (sahip olunan):  Müşteriler var.
  • Earned medya (kazanılmış):  Fanlar var.

Bir fb fanını fb’ye getirmek 20 cent, fan kazanmak 1$

Zaten kullanıcılar vardı, ona sm dendi, yıllardır hayatımızda olan birşeydi. Balıklar neredeyse oltayı oraya atmaya başladırlar. 600 milyonluk fb’ye attılar.

Sm stratejisinin temelinde sosyoloji ve psikoloji olmalı, bunu bilenler daha başarılı oluyor.

Matris örneği:

Media Types Definition Examples The role Benefits Challenges
Owned media
Paid media
Earned media Kullanıcıyı ikna etmen yetiyor

Sm strateji çerçevesi

  • Öncelik hedeflerinin önem sırası: Hedeflerim ne, 5n 1k?
  • Sadece ajans olmaz, kurum içinde de birisi olması lazım
  • Monitoring
  • Sm yeteneklerini geliştirmeliyiz
  • Tüm datayı analiz etmek gerekir (monitoring datasını nasıl değerlendirdiğimiz çok kritik, nerede, ne kadar, ne sıklıkta konuşuluyorsun? Sonuca kampanya dönemine göre bakıp, markanın mecrasını buluyoruz.)
  • Sm marketing

Önce markanın sm’deki durumunu çıkartıyoruz

Önce markamı sevenlere yaklaşmalıyım, online veya offline temas edebiliriz. (Starbucks’ı sevdiğimi yazdım, yazdıkça bana teşekkür ve hediye yolladılar. Ama Cafenero hiç gitmediğim halde hediye yolladı, hediyelerini kullandım ama hiç yazmadım. Influencer’ları marka avukatına çevirmek kolay değil. Bunun tek yolu onları sürece katmak, beraber üretmeniz lazım.)

Dünyada en hızlı lovemark olan marka 18 ayda olmuş (Obama), normalde 10 yıllık bir süre lazım.

Sm stratejisinin bunların hepsine dokunması gerekir: Customer care > pr > it > hr > r&d > marketing

Sm’de en önemli konulardan birisi de oyunlardır. Kullanıcılar harcadıkları zamanın %40’ını oyunda geçiriyorlar.

Presence değil, reputation management yapmalıyız.

Markalar sm krizine kıl oluyorlar, nerden çıktı bu kriz diyorlar. Halbuki bu krizler hep vardı. Fb’nin topluma en büyük katkısı bazı şeyleri ortaya çıkartıyor olmasıdır.

İngiltere’de geçen yıl sm’ye 22 milyar dolar harcanmış.

Mesajlar gittikçe kısalıyor, 140 karakter. Sm’de gittikçe dil kullanımı ölüyor, kısalıyor, edebiyat ölüyor. Tüm bunlar bir yandan da pazarlamanın kalitesini arttırıyor.

Social semantics, Geleceğin interneti

Web3.0’da içerik pozitif mi, negatif mi ayırt edilecek, şu an manüel yakınsama ile yapıyoruz. Markalar monitoring’de kim ne demiş diye tek tek bakıyorlar, halbuki yanlış, kitlenin senin hakkında ne dediği önemli.

Geomarketing: Foursquare (4sq), loopt, brightkite

Facebook place 4sq’i bitirecek deniyor ama farklı konseptler. 4sq bir oyun, location üzerine oynanan bir oyun. Türkiye’de 120 bin civarında olduğunu düşünüyoruz.

Kullanıcının maliyeti 1 $ ama kullanıcının değeri ne? Bunun için social crm çok konuşuluyor.

Social shopping: KK’dan ödemeyi yaptığın an feed olarak geçiyor, şu an Türkiye’de yok.

I just made love: Sevişenler check in oluyor, harita üzerinde sevişme trafiği ve yoğunluğunu veriyor.

Fan page

Neden?

  • Data toplama
  • Satış artışı
  • İletişim, etkileşim
  • Algıyı değiştirmek

Nasıl?

  • Application
  • Mikro kampanya
  • Content paylaşımı
  • Sosyal sorumluluk

Niçin? (kullanıcı sorusu)

  • Merak ettikleri bir şey
  • Ödül (bunla başlamamak lazım)
  • Öğrenmek için
  • Eğlenmek için
  • Benzer fikirlerle iletişim kurmak için
  • Aidiyet
  • İşbirliği

Nerede?

  • Fb
  • Twitter
  • Forum (özellikle araba forumları çok aktif, fb kadar etkili düşünülebilir)
  • Site
  • Yeni bir şey, kendi mecranı yaratmak

Kime?

  • Segment
  • Aidiyet grubu
  • Taraftarlara
  • Yaş grubu
  • Bunları seçtikten sonra > creatif idea ya geçiyoruz
  • Creatif idea
    • İçgörü (arkadaşlarını tanıyor musun?)
    • Tüketim alışkanlıkları
    • Yayılma
    • Etki

Celebrity deads

Ünlüler kendi account’larını kapatıyorlar. Tekrar açılması için 1 milyon $ toplanması gerekiyor. Toplam 60 milyon $ para toplanıyor. Sosyal sorumluluk için çok başarılı bir örnek.

Vodafone pinata

Power pinata app.ini yükleyip vuruyorsun, kırılırsa hediye düşüyor, kazanıyorsun.

Singing tweetagrams

Orange’ın kampanyası, senin mesajını senin için şarkı oluyor.

Kişiye özel proje yapmak zor, Pepsi kutusuna foto.nuzu basacağız dedik, 100 bin kişi foto. yolladı. Halen 100 bin kişilik web projesi yok.

Duygusal fayda yaratabilmenin değeri paha biçilmez, bunu yapabilmek çok önemli.

Oldspice videoları, o kadar beğenildi ki, responce kampanyası yapıldı.  Real time kampanya ve reklam yaptılar, belki gelmiş geçmiş en iyi kampanya oldu.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s