Sosyal Medyada Marka Elçisi Olmak (SMA 7.2)

Kadir Has, Sosyal Medya Akademisi 7. hafta 2. ders

Ercüment Büyükşener, @ercumentb: Sosyal Medyada Marka Elçisi Olmak

Marka elçisi bulunduğu her yerde markanın ta kendisidir. Marka elçisi markayı savunup, eleştirilerde üzülebiliyor.

Pozitif bir marka elçisi özellikleri

Girişken, ikna edici, güler yüzlü, yaratıcı, pazarlayıcı, bilinçli, hızlı ve markayı yaşayan olmalıdır.

Elçiler tüketici ve reklam yüzü ünlüler olarak ikiye ayrılır. Marka şuna karar vermeli, özgür iradesiyle Puma giyen ve onu yazan tanıtan bir tüketici tavsiyesini mi, yoksa para ile reklam yapan bir ünlüyü mü dinlersiniz? – Eğer ünlü uyumluysa olabilir, misal Nike ile M.Jordan gibi.

Gelecekte marka elçilerinin ünlü insanlar yerine tüketiciler olması daha çok tercih edilir olacak.

Marka elçisi her zaman pozitif içerik üretmeyebilir

Dell (Hell) 2003’de çok büyük bir fiyasko yaşıyor ve Hell blogu açılıyor. Çalışanlarda fabrikadaki aksaklıkları buraya yazmaya başlıyorlar ve Dell “durun artık, başa çıkamıyorum” diyor. Masaya oturuyorlar, Dell tek bir şey istiyor. Bize nerede hata yaptığımızı söyle, biz de projelendirip çözelim. Blogu açanlar ise tek şart olarak siteyi kapatmamayı, tarihe geçmesini öne sürüyorlar. Blogun adı direct2dell oluyor ve blogu açanı başa getiriyorlar.

Buzbağ projesi

Şarap sevenlerle marka iletişime geçsin diye yarışma başlattık. Seviyorsan ve gerçekten yemeklerle kullanmaktan hoşlanıyorsan başvur ve neden gurme olduğunu anlat ve biz de seni sıralamaya alıp ilk 40’ı yemek masasında ağırlayalım dedik. Ezme, çiğ köfte vb. şarap deneyimlerini makale haline getirdiler.

Yarışmadan sonra yazarlardan birisi Buzbağ şişesini rafta ters görüyor, düzelttiriyor ve bunu tweet atıyor. Al sana marka elçisi.

Sony Vaio, Kulüp Vaio Türkiye Projesi

Ben ve benim gibi Sony Vaio kullanıcıları ürün desteği alamadığımız için kulüp kurduk. 2006’ya kadar 10000’e yakın kişi toplandı, buluşmalar yapıldı. Pozitif bir ayaklanma başlatalım dedik. Herkes Vaio’larla buluşmaya başladı, Sony’e mail attık. 2006 Aralık’ta bir telefon geldi, pazarlama müdürü sizinle işbirliği yapmak istiyoruz dedi. Ama detaylı bir teklif sunmadı, banner koyalım dedi, ilk işbirliğimiz banner anlaşması ile başladı ama biz daha fazla işbirliği istiyorduk. Bizi beklettiler, Mart’ta en büyük daveti yaptık, 350 kişi geldi. Sony yöneticileri de geldi, Nico ile tanıştık. Sorun yaşayan kullanıcılar pazarlama müdürlerine yaşadıkları tüm sorunları ard arda dile getirdiler, sonra vaio fanatiği 40 – 50 kişi birden kol kola girip vaio vaio vaio diye bağırdık.  Ve sonunda öğle yemeğine davet ettiler, sony’den istediğimiz toplantıyı stratejik bir organizasyon ile almış olduk. Nico online pazarlama müdürü çıktı, kulübü kendi kulüpleri ile birleştirmek istediler ve sonunda anlaştık. Türkiye’deki işi rol model aldılar. 7$’lık domain alımı ile başlayan bir hikaye bu seviyeye geldi.

Yıl içinde Türkiye’de yaklaşık 800 farklı insanla etkinlik yapmışız. Şu an dünyada kendi kulübüne sahip tek notebook markası.

Markaların 2012’den sonra yapacağı strateji; sadece facebook’da ve twitter’da yer almak yerine, kendi topluluklarını yaratmak olacaktır. Yarın facebook veya twitter kapanırsa sm stratejiniz çökecek mi?

Markalar da  diyor ki, bizi çok sevmiyorlar ki, topluluk olabilecek yapıda değiliz… Biz de hiç denediniz mi diyoruz.

Tüketicisini like peşinde koşturan markalar ve like’lamaktan yorulan tüketiciler var.

Sosyal ağların kendi başına bir hiç olduğunu düşünüyorum. Facebook 1 hafta kapalı olsa 1 hafta dijital stratejiniz aksayacak mı?

Facebook sadece bir enstrüman ama biz onu orkestra gibi görüyoruz.

Şu an tek trend facebook’da fanpage yaratmak ama bu trend terse döndüğünde, kaç kişinin kulübü var?

Facebook a yapılan yatırım neden müşteri ilişkilerine yapılmasın?

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s