Blog İlişkileri Yönetimi (SMA 6.5)

Kadir Has, Sosyal Medya Akademisi 6. hafta 5. ders

Ercüment Büyükşener, @ercumentb: Blog İlişkileri Yönetimi

Mobil ofis

2003 den beri ofissiz çalışıyorum, yaptığım iş masabaşında değil internette yapılan bir iş. Bizim sektörde internetin olduğu her yerde çalışabiliriz. Bizim işimiz için ofis ortamı gittikçe yok oluyor, ileride tamamen mobil ofise geçilecek.

Bloglar

Blogger, wordpress‘in Türkiye’deki sayısı 1,5 milyonu aşıyor, sosyal medyanın (sm) en önemli parçalarından biridir.

Blogger ilişkilerinde yakın tarih

Bloggerlar yalnız kişiler. Komünite, türk blog yazarları, blog kazanı, blograzzi, yeşilvadi, blogbul vb. var ama yine de blogları segmente eden, etkileşim haline sokan ciddi bir platform açığı var.

Günümüzde durum

Geleneksel medya devam ederken birden bire bloggerlar geldi ve eleştiri yazılarıyla gündeme oturdu. Ve kullanıcılar blog takip etmeye başladı. Günümüzde gazeteciler bloggerlara yer vermeye başladı, Ayşe Arman gibi.

Blogger ≠ gazateci

25 bin gazeteci olduğunu varsaysak, 1,5 milyon blogger var. Blogger toplantıları yapılmaya ve 100 kişilik blogger listesi dolanmaya başladı. Listeye çok ziyaret edilenler bloglar seçildi. Geleneksel zihniyetin devamı olan bu duruma iletişim dediler, saçmalık.

İletişim stratejisi

Bilişim kurultayı 2010 – Sosyal Dönüşüm gündeminde CHP ve AKP milletvekiliyle reklam yaratıcıları derneği başkanının arasına düştüm. CHP’li vekil sosyal ağlar insanları asosyalleştiriyor dedi. AKP’li Batman vekili ise twitter’dan tüm partilileri ile bağlantıda olan birisiydi.

Aynı oturumda salonun resmini çekerek twitter’da paylaşmam sonrasında tweet’i silmem istendi. Silmedim, blogumda yayınladım ve yazımı 50 bine yakın okuyan oldu.

Önce digital kurumsal kimlik oluşturulmalı!

  • Blogger listelerine göz atmalıyız ama sadece onları kullanmamalıyız. Siz onlara değil, onlar size gelsin.
  • Hedef kitleye uygun bloggerlara ulaşmak için plan yapın.
  • Blogger listesine göre hediye gönderiyorum ve buna ayaklananlara onlar kanaat önderi deyip susturmaya çalışıyorum. Bloggerlar naptı? Rakip markanın rafta fotoğrafını çekti ve blogunda yayınladı. Standart rüşvetle yazı yazdırılmaz.
  • Bloggerlara kendilerini seçtirip başrol veren bir hikaye kurgusu olmalı.
  • Takipte kal ve iletişime geç! Friendfeed, Erhan Erdoğan Özsüt örneği: Pazarlama Direktörü üye olup, yorum olarak özür yazısı yazdı.

Özet

  • Kontrol etmek yerine etkileyen marka olmalıyız.
  • Gerçek zamanlı marka yönetimi yapmalıyız.
  • Digital işlemlere değil ilişkilere yatırım yapın.

Digital dünyadan örnekler

Bir tekstil firması, reklam panosuna hedef tahtasındaki kadın afişi asıyor. Blogger fotoğrafını çekip flickr’da yayınlayarak eleştri yazıyor ve cevap istiyor. Firma olumsuz cevap yazıyor ve ilgilenmiyor. Sonuç; 7000 farklı blog yazısı ile New York Times’a kadar haber oluyor.

Sony örneği, cd alan bir hacker cd’den pc’ye açılan kapı keşfediyor, kopyalamaya karşı. Bu bilgiyi blog post olarak yayıyor, o dönemde sony’nin pr’ını yapan yetkili bunu fark ederek sony’i uyarıyor ama sony aldırmıyor. Post yüz binlere ulaşınca sony cd’yi toplatmak zorunda kalıyor.

Kryptonite Lock, kilitlerinin açılmayacağını iletiyor. Bir kişi 3 dk.da açıp yotube’da yayınlıyor ve firmaya iletiyor. Firma ilgilenmiyor, sonrasında yaşanılan itibar kaybı ile batıyor.

Blogger iletişim vakası

Digital iletişimlerini yönetmek için Yeni Rakı ile masaya tek oturduğumda, masada reklam ajansı, pr ve gerilla pazarlamacılarının da olmasını istedim ki yarı yolda kalmayayım. Reklam ajansı bize materyalleri verdi. Web sitesini de yapacağız (kovan adam) dediler. Tüm bilgileri almaya başladık.

Dedik ki önce sm’da bunu bir konuşturalım, hedef kitle noktalarına 3 gün temas ettik.

26.338 defa farklı ip’lerden bakılmış. (Turkcell’den arayıp soranlar oldu)

Sonra 2. teaser ile saatlerce konuşturan deyince iş iyice alevlendi ve telekom merakı uyandı.

Proje açılış ilanı ile 96.100 görüntüleme yapıldı. Sonra bloggerların rakı muhabbetini yazdıralım derken, friendfeed’de Oğuzhan bir yazı yazdı ve friendfeed sakinlerini toplayıp içirin dedi. Ama bu olmazdı.

Bloggerlara çağrı yaptık, blogger sofrası projesi ile hayatınızdaki bir gerçek sofra muhabbetini yazın dedik, sm’ye bastık. İlk başvuran 100 kişinin yazısını kitap yapacağız ve bu kitap yazarları ile toplanacağız dedik. 14 günde 108 kişi yazdı, bu yazıların çoğu yeni rakı ile ilgiliydi.

Tamamen özgür iradeye bırakıp, kitaplaştırdık. Yakup Abi sitesini açıp muhabbetleri yayınladık ve yazarlara backlink verdik. Formspring‘de Yakup Abiye soru soruldu ve Yakup Abi kendi diliyle cevapladı. Türkiye’de ilk defa bir projede formspring sm platformu kullanıldı.

Kitabı satalım mı dediler, hayır dedik. O kitaptan dünyada sadece 200 kopya basıldı ve o insanlara yöneticilere birer kopya Madam Despina meyhanesinde verildi.

@ugurabi: muhabbet bağına girdim dün gece

Madam Despina Meyhanesini kapattık. Mekanda 94 kişi içecekti ve sorumluluk bize verildi, başarılı proje ama sonunda sarhoşlukla rezil olmamalıydık. En zoru da buydu! Herkese 20’lik rakı verildi ve bu kadar az içkiyi açıklama “fırsatı” da bana. Rezalet..! Rakı adabını buldum, az rakı ile çok muhabbet adabı var, bunu söyleyerek açıkladık. Bu gece 20’lik içeceğiz, çıkışta yolluklarımız hazır, dedik.

Geceden sonra herkes paylaşımda bulundu. Proje Portekiz’de yayınlanacak, geçen sene de doğrudan pazarlama ödülü aldı.

Şansa oldu bu diyebilirsiniz!

5 ay sonra Bi’ Büyük Fest yapıldı. Blogun ve bir İstanbul fotoğrafın ile parçası olmaya ne dersin? 72 blogger çekti gönderdi, sergi yapıldı.

Blogger iletişimi bu samimiyette ve adil şekilde yapılırsa başarılı olur.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s