Social Commerce (SMA 6.2)

Kadir Has, Sosyal Medya Akademisi 6. hafta 2. ders

Tolga Tuna: Social Commerce, (Nöbetçi hocamız oldu hızır gibi yetişti, teşekkürler.)

Türkiye’deki girişimcilerin %80’i iş bulamadığı için geleneksel girişimci oluyor.

Şu an Türkiye’dekiyle silikon vadisindeki girişimciler arasındaki fark kapandı. 5 – 10 yıla kadar Asya hepsinden daha da avantajlı olacak.

Türkiye’de 80’lerden sonra kurumsallaşma dalgası, 2000’den sonra teknoloji dalgası geldi ve neredeyse batı ile altyapıda aynıyız. Şu an için etkin girişimciliğe doğru gidiyoruz.

2008’den sonra Amerika’da her 5 şirketten 4’ü, yeni kurulan katma değerli şirketlerden oluşmaya başladı. Facebook, Groupon (1,5 yıl içerisinde 8 bin kişiye istihdam sağladı.) vb.

Öyle bir noktaya geldik ki iyi bir fikriniz varsa, 5 yıl öncesine göre çok daha basit bir şekilde hayata geçirme şansınız var.

Emre Mermer’in dukkanburger örneği: Ailesi iyi kasap, kendisi de kasabım diyor, okuduktan sonra kasabın başına geçti ve yurt dışındaki bir modeli getirdi. 4 kişi ile başladı, 150 kişi çalıştırıyor, bir Endeavor girişimcisi. Bunun için ne yaptı? Çok araştırdı, raporları satın aldı, trendleri takip etti vb.

Bunun sosyal medya (sm) ile bağlantısı ne?

İyi bir fikriniz varsa işinizi bırakmadan 300-500$’a sm yapınızı kurup fikrinizi hayata geçirebilirsiniz. Bu alanda yurt dışındaki örneklerden hiçbir farkımız yok, aynı koşullardayız. Önemli olan sorunları görüp, fırsatı seçip hayata geçirmenizdir.

Bunu konvansiyonel yolla yapmayı denersek krizde 400 bin$ ile marka yaratmayı deneyebilirdik, reklam vb. ile 1 milyon$’ı bulurdu. Ama bunu sm ile yapmayı seçerseniz min.bütçeyle ve birikiminizle yapabilirsiniz.

Şu an tüketicilerin %54’ü (batıda) marka sitesi değil sm sayfaları ve yorumlara bakıyor, markaların da %80’i sm araçlarını kullanıyor.

İşi bırakmadan e-ticaret yapılır mı?

Yemeksepeti 3 ortak, sadece 2’si işi bırakıyor, bu 2’si de her şeyi hazırlayıp start up yaptıklarında bırakıyorlar, çünkü finansmana ihtiyaçları var. Önemli olan zihni layerlara ayırıp zaman planını iyi yapabilmektir. Artık proje yönetimi araçları var, birbirinizi görmeden bile start up yapabiliriz.

1 e-ticaret girişimci olarak groupon, tüm e-ticaret şeklini değiştirebildi. Google’da kurumsal girişimcilikle sürekli inovasyon yapıyor. Facebook’da önümüzdeki yıl emailing mantığını değiştirecek gibi.

High impact entrepreneurship: Kısa sürede çok kişiye istihdam sağlayan, karlı, “katma değer yaratan” girişimcilik.

Endeavor: Fikir aşamasındaki projeleri alıp analiz ediyor ve işler hale getiriyorlar, %50 civarında ortak olunuyor. Dragons’ Den veya etohum gibi ama Endeavor biraz daha farklı. İşe başlamış, emeklemeyi atlatmış, min. 1 yıl ve min. 150 bin$ cirosu olanları analiz ediyor (6 ay denetimler yapılıyor), x+3 yol haritası çizilerek büyüme sunuluyor. Potansiyel varsa Endeavor seçiyor ve destek paketlerinden faydalanılıyor. Bu destek sadece Türkiye ile sınırlı değil, koruyucu melek gibi tüm dünyada katkı sağlanıyor.

Türkiye’de melek yatırımcı?

Yatırımcıdan start up için çekirdek fonlamayı yapıyoruz ama yatırımcılar yönetim komitesine girmek istiyor, sonra işe köstek oluyorlar. Bu nedenle 2011’de sertifikalı melek yatırımcı uygulamasına geçmek istiyoruz.

Şu anda 41 adet fırsat sitesi var, çünkü çok ucuz. Türkiye’de yatırımcı zihniyeti bu işte para var deyip atlamak eğiliminde, halbuki inovasyon yapıp fark yaratayım dese daha iyi. Bu sayı tüketiciden karşılık göremeyince düşecek ve pazarda konsolidasyon olacak.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s