İçerik Yönetimi, Topluluk Yönetimi ve Taraftar Kazanma (SMA 4.2)

Kadir Has, Sosyal Medya Akademisi 4. hafta 2. ders

Hasan Başusta, @hasanbasusta: İçerik Yönetimi, Topluluk Yönetimi ve Taraftar Kazanma

Markalara digital ajanslara (sosyal medya) neden para verir?

Bu konuda uzman değiller, kimse çok uzman değil. Ben 1 senedir sektördeyim, facebook kurucusu 5 senelik deneyime sahip.

Facebook brands statistics in Turkey:

Neden yapıyoruz?

Facebook’un tavsiye ettiği ajanslardan birisiyiz. Her marka facebook’a ajans soruyor, onlar da 49 marka tavsiye ediyor, bunlardan 36’sı Amerika’da, 12’si Avrupa’da ve 1 tanesi de Türkiye’de, promoqube. Yaptığımız işte de 80/20 pareto geçerli; 20 birim efor ile 80 birim sonuç oluşuyor. Bugün anlatılanlar seneye geçerli olmayabilir, bunun için yenilikleri sürekli takip etmeliyiz.

Erik Qualman, @equalman: Is social media a fad?

İnternet en çok ne için kullanılıyor?

  • Komik video
  • Sosyal ağlar, eski sevgili resimlerine bakmak
  • Porno izlemek

Hiçbiri faydalı bir amaca hizmet etmiyor, bunu nasıl daha faydalı hale getiririz bunu bulmalıyız.

Nihai vizyon sosyal medya (sm) mı? – Evet yanıtı verenler çok yanılabilir, önümüzdeki 10 yıl bu işi yapacağını zannedenler de.

Sm trend mi? – Evet trend ama yeni teknolojiler var, sm’nin çok gelişeceği alanlar var. Bir adım öteye bakmak lazım, mobil alanlar gibi…

devlet >> edevlet  >> mdevlet, cüzdan >> ecüzdan >> mcüzdan

Orkut Büyükkökten (www.orkut.com) ve Taner Halıcıoğlu (Facebook’ta ilk 3 ortaktan sonra işe alınan ilk çalışan) sm’nin gizli kahramanları.

Facebook yaş ve cinsiyet dağılımı?

  • 24 milyon Türk var
  • Aylık 51 milyar sayfa gösterimi
  • Türkiye’de 10 milyon kişi mobil bağlanıyor
  • Türk kullanıcıların ortalama arkadaş sayısı 103 (dünyada 130)

Nereden başlamak lazım?

Blog etkisi giderek azalıyor, insanlar blog yazmıyorlar. Twitter gibi micro bloglar artışta. Bir de mikro siteler var, aslında çok bir amaca hizmet etmiyorlar. Açıyor ve 3 ay sonra kapatıyorsun, sadece elinde veriler kalıyor. Ama facebook mikro sitesi daha mantıklı; bir topluluk yaratıyorsun, ikinci bir mikro sitede aynı toplulukla başlıyorsun. Facebook’da yapmak avantajlı çünkü herkes zaten orada. Çok daha interaktif; paylaş, soru sor vb. Örnek: Facebook Nissan

Adım adım sm strateji oluşturma planı?

Strateji oluştur: Yol haritası çıkar, politika oluştur, analiz et, ölçülebilir hedefler belirle, benchmark yap, fırsatları belirle, aksiyon bazlı planlar hazırla ve aksiyona geç. Örnek: Ttnet’in 200 bin hayranı var.

Blogger camiası çok “sığ”, belli kişiler var, her yere onlar çağrılıyor ve Türkiye’de etkin olmadığı anlaşılıyor. Bunun yerine influencer topluluklarına fayda sağlayarak, fikir liderlerine yönelik strateji oluşturmak gerekir, onların probleminde gsm’den arayıp özel çözüm sunalım. Yol haritası için hedef kitle, hedefler kpi (Key Performance Indicator), kaynaklar, önemli kişiler (influencer), sm pazarlama planı, kullanılacak araçlar belirlenir.

Dinle: Dinlediklerimiz için görmezden gelmeli yada katılmayı seçmeliyiz. Şu an çoğunlukla birinci seçenek kullanılıyor. Noluyor? – Danone gibi krizler yaşanıyor. Dinleme için çeşitli yazılımlar var, birisi bişey konuşuyorsa (twitter, facebook, blog, forum vb.) keywordler sayesinde anında (dakikalar içerisinde) markaya bildiriliyor. Yapay zeka var ama şu an çok yeterli değil, illaki insan zekası devreye girmeli. Srtateji oluşturmadan önce 2 hafta veya 1 ay kadar marka ile ilgili dinleme yapıyoruz.

En büyük ajanslar bile direkt facebook ve twitter da sayfa açalım diyor ama sayfa açmak çok basit, esasında iceberg’in görünen yüzü bu. Görünmeyen yüzünü (dinleme, araştırma, içerik, strateji) gerçekleştirmek gerekir. Görünmeyen yüzünü oluşturduktan sonra bunu nerede yapacağımıza karar vermeliyiz.

Kolay taktiklere (facebook ve twitter da sayfa açalım) güvenen ajanslara sen güvenme!

Bağlantıda ol (engage): İçerik stratejisi, içerik planlama, video, foto, metin dağılımı, içerik sıklığı, sm dili, doğru saatlerde iletişim, süreç tasarımı (içerik hazırlama ve onay mekanizması). Örnek: Facebook’da günde bir iki içeriği geçmemek lazım, twitter daha fazla olabilir.

Kampanyalar yap: Başarılı sm içeriği için sm dilini kullanmak önemli. Örnek: Çikolataları eriyince kabının yalamayı sevenler parmak kaldırsın?

Sonuçları ölç: Sm ROI (Return On Investment) hesapları dünyada daha tam oturmadı, yaptığım yatırımın ne kadar karşılığını alıyorum? Bir mail atsaydık, reklam verseydik kaça atacaktık, verecektik ve kaç kişiye ulaşacaktık? gibi…

Kpi’lar şu an facebook’da 100 bin kişi olmalıyız gibi belirleniyor. 2010 senesi markaların sm ile tanışma senesi, 2011 senesi roi ve kpi ölçümlerinin yapıldığı sene olacak. 2011’de daha fazla marka sm departmanı kuracaktır.

Müşteri ilişkilerinde her zaman savunmada durmamak lazım, sadece şikayetleri çözmekle kalırsak imaj çok kötüye gidebilir. Arada kampanyalar da yapmalıyız. Örnek: Telekom’da Cem Yılmaz iletişimi kurmak gibi, bu şekilde iyi dengelemek gerekir.

İçerik: Kısa mı (140 karakter)? – Blog düşüşünün nedeni uzun yazı olması, arkadaşımızdan kısa tavsiye almak istiyoruz. İnteraktif mi? – Soru sormak olabilir. Dil bilgisi hatası var mı? Üslup olarak doğru mu?

  • Zamanlama; dünyada gün içinde saat 15:00’de top yapar, Türkiye’de geceye doğru artıyor, 20:00 – 21:00 iyi ama moderasyon anlamında tavsiye edilmez. İçerik 11:00 – 16:00 arası girilmeli. H.içi günlerden Çarşamba günü de top yapıyor.
  • Moderasyon; küfür, hakaret ve spam siliniyor, olumsuz eleştirinin dozuna bakıyoruz, olumlu geri bildirimleri bırakıyoruz veya retweet edebiliyoruz, trollse sakın bulaşma blokla, ismi soyadı yoksa şüpheli (@allahcc kullanıcısı, “Allah Ttnet’in belasını versin dedi, biz de gerçek adınızdan başvurabilirsiniz dedik”),

“Türk insanını, bir askerde bir de facebook da tanıdım.”

Raporla: Kilit kelime entegrasyon. Strateji entegrasyonunda, süreçlerin en başından işin içine sm ajansı dahil edilmeli. Araç entegrasyonu, mobil vb. misal web de ki uygulamanın altına facebook’da bağlı ise beğendiğinde hayranı olman gibi… Örnek: theyarelanding facebook’a bağlantısını yapıp izleyin…

Türkiye’de foursquare çok tutmadı, sadece yeniliğe açık ve smartphone sahiplerince kullanılıyor. Ama basında foursquare kampanyaları çok yankı getiriyor.

Taraftar kazanmak: mikro kampanyalar

Hayran sayısını nasıl arttırırız? – İçerikler artışı sıçratmaz az şekilde arttırır ama reklam ve kampanya sıçratır.

Not: Facebook’da duvarda kampanya yapmak, kodlama yapılarak uygulama yapılmadıysa yasak, dikkat kullanıcı kapatılabilir (yapan var ama…). Kampanyalar çok basit ve anlaşılır (idiot proof) olmalı.

Türkiye’den Örnekler

  • Ttnet facebook’da şarkı seç
  • Jack Daniels’ın retweet ile kazan kampanyası (winner tweet ürünü her markaya satılabilir, custom değil)
  • Mutlu bir an, mutlu bir anında Ülkerli foto çekiyorsun, 1000 küsür foto katılımı oldu.

SM’de ger dönüşer için both kullanmak büyük risk, kullanmamak lazım.

Dünya çapında kampanya yapmak

  • Yaratıcı fikir
  • Teknoloji
  • Uygulama
  • Müşteri hazır mı? Ajans hazır mı?
  • İkea kampanyası, isveç.
  • Rfid (radio frequency identification), asıl başarı online ve offlineı birleştiren kampanyalar. Facebook rfid coca cola village
  • Old spice man, sorulan sorular youtube’dan video ile cevaplanıyor, arkada süreç ve metin yazarları var.

En çok yapılan 3 hata

  • Plansız stratejisiz hareket
  • Hedef ölçümleme eksikliği
  • Yanlış marka mesajı vermek

Topluluk büyütme: flyer reklamları

Facebook’daki yan reklamları profil bilgilerine göre belirleyebiliyoruz. 18-24 yaşarası kadınlara kırmızı topuklu ayakkabı, erkeklere futbol topu gibi… iyi tıklananlar üzerinden markaya öneri veriyoruz.

Topluluk büyütme: ana sayfa reklamları

Çok önermiyorum, işi tam bilmeyip uğraşmak istemeyenler kullanıyor. Daha az bütçeye daha efektif örnekler çok.

Yeni trend: ana sayfa olma savaşı

Eskiden google herkesin ana sayfasıydı ama şu an ana sayfa olma savaşı var.

Yeni teknolojiler: facebook places

Foursquare’in facebook hali, Amerika’da başladı, check in yapılıyor. Twitter da başladı ama sadece şuradan tweet şeklinde.

Yeni teknolojiler: facebook deals

Ekosistem yaratma, her şeyini onun içinden yapma.

İnfluencer çok önemli, bunu hesaplamak zor ama bu yapılacak http://klout.com

Yeni teknolojiler: facebook credits

Kredi kartı bilginizi verip alış veriş yapabileceksiniz. Ekosistem içinde çok ciddi bir parça, para.

Yeni teknolojiler: facebook sosyal ticaret

Gideceği nokta bu olacak, aldıklarınızı arkadaşlarınız görecek ve önerilecek, kredi kartından çekilecek. Hatta bu mobile yansıyacak, hatta ve hatta parayı gsm şirketine ödeyeceğiz onlar da markaya.

Yeni teknolojiler: iphone app

Yeni teknolojiler: google voice search

Yeni teknolojiler: lokasyon bazlı reklamcılık

Yeni teknolojiler: iad

İphone da gezerken reklam çıkıyor, tıklayıp seyret, salla aracın rengini değiştir, mikro site gibi, reklamla oynuyorsunuz.

TEDTalks, bilenlerin bilmeyenlere anlatması gereken bir yer…

Sm ucuz mudur? Olmalı mıdır?

Sm uzmanı olmak, 24 saat çalışma potansiyeli var. Krizler gerçek zamanlı, küfürler de…

Sm uzmanının hakim olması gereken bilimler:

  • Psikoloji; insanlar neden hayran olur, beğenir
  • Sosyoloji; topluluk oluşturmak (online sosyolog)

Tüm anlatılanlardan sonra sm uzmanlığının kolay olduğunu düşünüyor musunuz?

Kitap önerisi: İknanın bilimsel olarak kanıtlanmış 50 yolu

3 thoughts on “İçerik Yönetimi, Topluluk Yönetimi ve Taraftar Kazanma (SMA 4.2)

  1. Tanıtım yazının hemen başında görülen tablo bana tek şey söylüyor, reklam yapılmadan sosyal medyada olmak yetmiyor. Hep sıkı reklam verenler başarılı olmuş.

    İKEA örneğinden yola çıkacak olursak biz de mesela (piyasada en tanınmış isimler), profillere birkaç ürünün tanıtımını ve satış linkini koyamaz mıyız acaba. Biz genellikle face i kişisel alıyoruz ama kullanabiliriz.

  2. Geri bildirim: Sosyal Medya Trendleri ve Stratejisi (SMA 10.2) « Ata Hascan

  3. Geri bildirim: Sosyal Medya Trendleri ve Stratejisi (SMA 10.2) | Ata Hascan

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s