Geleneksel PR ile Sosyal Medya İlişkisi (SMA 4.1)

Kadir Has, Sosyal Medya Akademisi 4. hafta 1. ders

Diğdem Cengiz, @digdemcengiz: Geleneksel PR ile Sosyal Medya İlişkisi

Diğdem Cengiz’in  digital izleri

23 yıldır bilgisayar kullanıcısı, 14 yıldır internette, 11 yıldır iş hayatında geleneksel pr ve kurumsal iletişimde halkla ilişkiler yapıyor, 3 yıldır Superonline kurumsal iletişim halkla ilişkilerinde, 456 kişilik facebook networkü var.

Sosyal medyanın (sm) kullanım oranı artıyor. 100 milyon yüklü video var ve günde 65 bin yeni video ekleniyor.

200 milyon blog var. Çevrim içi olanların %73’ü bir blog okuyor, bunların %45’i de bir blog sahibi.

Çevrim içi olanların %57’sinin sosyal ağ aboneliği var, sm iyi yönetilemezse kurum itibarını %95 etkiliyor. %-18 geleneksel pr da ilgi azalması var.

Kontrolün bizde olduğunu mu düşünüyorsunuz? Kontrol onlarda, onların dünyasında yaşıyoruz.

İletişim köprüsünün yeni taşları

Şirketlerin tercih edilmesi, itibarlarının yüksek olması ile doğru orantılı, bunun için reklam ve basın kullanılıyor. İletişim köprüsünün yeni taşı olarak sm var, bunu iyi kullanmamız çok kritik.

Geleneksel pr da yeni bir ürün, yatırım vb. için hikayeyi oluştururuz, bu hikayeye haber değeri veririz, rakamlarla destekleriz, 5n 1k ile doğru verileri oluştururuz ve doğru network ile yayınlarız. Şu ana göre daha reaktif bir yöntem, bunları doğru zamanda doğru kişilere aktarırız.

Sm’de ise insanlar çevrim içi etkileşim halindedirler.

İzle, dinle, katıl

Neler paylaşılıyor, like ediliyor, konuşuluyor izlenmeli. Markaların konuşmalara kendi üslubunca katılması, yönlendirmesi veya yönlendirmemesi gerekiyor. Anlık olarak sm’de her şey değişebiliyor. Güzel başlangıç yapsanız bile altına farklı bir yorum gelirse, yorumu okuyanlar kötü yönlenebiliyor.

Danone örneği:

  • May.05’de yazı yayınlanıyor,
  • Eki.05’de marka öğreniyor,
  • Nis.07’de Ayşe Özgün ile reklam kampanyası başlatıyorlar,
  • Oca.09’da ilgili web sayfasına cevap yazıp, hukuki işlem başlattıklarını söylüyorlar.

Olay sm’de patlamışken, çok geç reaksiyon veriyor ve gazete, tv gibi farklı kanallar kullanıyorlar.

Farklılaşan araçlar: Bloglar, micro bloglar, çevrimiçi sohbet, rss akışları, widgetlar, sosyal ağlar, sosyal yer imleri vb.

Özgünlük ve samimiyet: Sm’de daha samimi bir iletişim var. Bu iyi yada kötü anlamda da görülebiliyor, küfür boyutunda markalara eleştiri yazılabiliyor.

Dinamizm ve etkileşim: Çok fazla etkiletişim var, başkalarının yazısından hemen etkilenebiliyor ve tavsiyelere uyabliyoruz.

Kişiselleştirme ve proaktivite: Herkes foto ve video paylaşabiliyor, örneğin bir toplantıya gireceksek hemen karşı tarafı googlelayabiliyoruz ve bilgi topluyoruz.

Topluluk yaratma: Şirketler ve ürünler için farklı topluluklar yaratabiliyoruz. Farklı sm kanallarında farklı topluluklarda yer alabiliyoruz.

Geleneksel medya kullanımı azalırken dijital medya kullanımı artıyor. Tv, gazete ve radyo düşerken arama, e-bulten, sm, blog ve e-ticaretin kullanımı gittikçe artıyor.

Tüm bu değişimler pr 2.0’ı oluşturdu. Halkla ilişkiler faaliyetlerini sm ile entegre halde yapmaya başladık.

Siyasette sm kullanılıyor; Obama kampanyası (obamapedia, fiber optik yatırımı için seçim vaadi yapılıyor), bir wiki kurarak buradan kendisi ve ülkenin yönetim şekliyle ilgili bilinmeyenleri yayınlıyor.

Bloglar yaygınlaşıyor, örnek blog.turkcell.com.tr . (şirket bloguna yazılan yazı için işten çıktıktan sonra telif hakkı istenir mi?)

Banner concert, axion by dexia: Web’de banner alarak 25 guruba konser verdirtip halk oylamısına sunmuşlar. Kazananlara gerçek konser verdirtmişler.

Kriz yönetimi

Bp boykotunda sm’de günde ortalama 25 bin kişi üye oluyordu. Bp krizi yönetemedi ve beyond petrolum >> big problem’e dönüştü.

Değişen izler

  • Organizasyonlarda sm yapılanmaları artıyor ve şirketler sm uzmanları almaya hazırlanıyor, alıyor.
  • Değişen segmentasyon kavramı, sosyoekonomik segmentasyon değişiyor, artıyor.
  • Devreye giren yeni iletişim araçları,
  • Değişen içerik,
  • Medya kullanım alışkanlıkları değişiyor,
  • Kaçınılmaz hale gelen entegrasyon.

EĞER SOSYAL NETWORKE ÜYE DEĞİLSENİZ, İNTERNETTE DEĞİLSİNİZ DEMEKTİR!

2 thoughts on “Geleneksel PR ile Sosyal Medya İlişkisi (SMA 4.1)

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s