Sosyal Medya, Kurumsal İletişim, Etik (SMA 1.3)

Salim Kadıbeşegil: Sosyal Medya – Kurumsal İletişim – Etik

Mesleğim dünya vatandaşlığı.

İletişim kurmaya örnek bir video. stand by me, playing for change Ortak değerlerin parçası olduğumuz için ritim tuttuk. (video eşliğinde herkes ayağa kaldırılır ve marakas tadındaki yumurta ile ritim tutturularaktan, videodaki savunulan değerlere iştirak edilir.)

Doğru frekanstan yayın yaparsak bir alıcısı olur. Yayın olumlu da, olumsuz da, etik de, etik dışı da olabilir.

Peki etik olmayan markaların ürünlerini kullanmak etik mi?

– Bilemeyiz ki. – O zaman hangisi nedir, öğrenmeliyiz.

Değerler ilişki ve iletişimimizi nasıl yöneteceğimi in pusulasıdır. Bu pusula zamanla değişebilir. 20. ve 21. yy da itibar değerleri farklılaşıyor, o nedenle itibar yönetimi her dönem önemli ama yöntemleri farklı.

Tüm hayatınız boyunca, kariyerinizde de İyi kötü ve çirkin afişini aklınızdan sakın çıkartmayın. Bu yolda hep bu 3 ündne birisi olarak algılanırsınız.

80’lerde bir şirkete karbon ayak izi hesaplattınız mı? desek anlamsız dı ama şimdi daha anlamlı.

İtibarlı şirket: bu şirketi kim, hangi kurallarla, nasıl yönetiyor, ekolojik tavrı ne, çalışanlarına nasıl davranıyor vb.

Borsada finanasal perf.dan daha çok itibarlı şirketlere para yatırırız. İtibarımızla algıda iyiyi yakalamaya çalışırız. Yaşam algılar üstüne kurulur. Kötü ve çirkin tarafın da yer almamak için algıları yönetmemiz gerekir. Yaşamın gerçekleri algıların başka yerde oluşmasına neden olabilir.

Öncelikle küreselleşmenin ne olduğunu anlamalıyız ki sosyal medya etiğini anlayabilelim. Geçmişte de vardı, imparatorluklar mesela Osmanlı küreselleşmek için savaştı. Bazıları küreselleşmek için koloniler kurdu.

1800’lerde sanayi devrimiyle buluşlar, icatlarla da şirketler işin içine girdi ve bazıları dünyanın dört bir yanına yayıldılar. Şirket evlilikleri, franchisingler yapıldı.

Enformasyon teknolojisi ile birlikte hayat, bizler değişmeye başladık. İnternetle hiç tanımadıklarımızla iletişime geçtik. Değerlerimiz üzerinden iletişime başladık.

Bireyler de küreselleşmeye başlayınca, bu güç, şirketlerin para kazanma dışında başka sorumluluklarının da olduğunu ortaya çıkardı.

örnek: Tesco, Wallmart vb. Özbekistan pamuğundan üretilmiş giysileri satmama kararı aldı. Nedeni, 10 – 11 yaşındaki çocukların çalıştırılması 1 kişi tarafından raporlandı, rapor internette yayıldı ve desteklendi. Bunun sonucunda Özbekler 40 milyon $ zarar etti. Bütün bunları  küreselleşmiş bireylerin gücü yaptı.

Yasa ve yönetmelikler bittikten sonra vicdanın başladığı kısımda etik değerler başlar. Etik sorgulamaya kendimizden başlamalıyız.

Bireylerin küreselleştiği bir yy. içindeyiz. 20.yy. da Berlin ve Wallstreet de duvarlar yıkıldı.

ve bilgilsayarın doğuşu, ilk bilgisayarlar oda büyüklüğündeyken 20 yılda laptoplara ulaştık.

20. yy. da hayatın gerçeklerini halının altına süpürmüşüz, bugünlerde ne varsa rahatsız olduğumuz, onlar halının altına süpürüldü. Ne zaman ki bilgisayar ve internet çıktı bize anlatılanlarla gerçeklerin farklı olduğu ortaya çıktı, her şey görünür oldu.

Senaryo:

21. yy. gelişmişlik endeksi için “nar sepeti” oluşacak. Bu sepette neler mi olacak? Sosyal medyada neler tartışıyorsak o konuları sepete koyacağız.

Sosyal medya iyi bir şey ama etik olmayan şekilde kullanıyor mu sorgulamamız gerekiyor.

Ahlak ile etik farkı: ahlak temelde dünyanın her yerinde aynıdır. Etik ise değişkendir, kültürel yapıya göre değişebilir. Sosyal medyada da şirket logolarıyla oynama vb. gördüğünüz tüm şeyler sizin değerlerinize uygunsa etiktir.

Genel olarak 3 temel kavramda çatışılır.

  • yanlış, doğru
  • iyi, kötü
  • güzel, çirkin

Etik görecelidir, iyinin yanında çirkinde olabilir, yanlışın yanında güzel de. Dolayısıyla değerlerimiz doğrultusunda etik tartışması olur.

Sivil toplum kuruluşlarına üye olanlar, bireysel küreselleşmiş olanlardır, siz de mutlaka yer alın.

Paranızı nasıl kazanıyorsunuz? Etik açısından sorgulamamız gerekir.

Sivil toplum itibarlı şirketlerden yanadır, bu yy. sivil toplum kuruluşlarının güçlendiği bir yy.dır.

Şirketler 20. yy. da finansal değerleri önemserken, 21. yy. da sosyal ve çevresel değerlere de önem verilmiştir.

sss: bireysel silahlanmaya karşı! Yeni Zelenda da oyuncak silah almak için polisten ruhsat alınıyor. Tüm iknalara rağmen alınırsa da aylık kontrole gidiliyor.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s