Zak

son dönemde bir çırpıda okuyup büyük zevk aldığım kitaplardan birisini tanıtacağım, zak.

başarılı markaların bir numaralı stratejisi olarak sunulan zak kitabı, herkes zik çizerken senin zak çizmeni öneriyor. bunu da bir metod eşliğinde zakını bulmak, tasarlamak ve yenilemek başlıkları altında 3 bölümde anlatıyor. siz de zaklamak isterseniz bkz. marty neumeier


zakını bulmak:

şirketlerin ancak radikal farklılaşma sonucunda oyun alanındaki boşlukları (beyaz alanları) bulabileceğini ve bu sayede zaklayabileceklerinin altı çizilmiş. pazarda beyaz alanları arayan şirketlerin bir sanatçı gibi davranması gerektiği ve var olmayana odaklanarak bu alanları algılamalarının şart olduğu ön görülüyor.

zakını tasarlamak:

zakı tasarlamak için 17 adımlık süreç 4 ana öğe altında toplanmış. bu 4 öğeye bakacak olursak;

farklılaşma; haritada başka kimler var, seni tek kılan şey nedir, ne eklemelisin ne çıkarmalısın, adın nedir?

odaklanma; sen kimsin, ne iş yapıyorsun, vizyonun nedir, kim sana aşık, başarını nasıl büyütürsün, portföyünü nasıl korursun?

trend; hangi dalganın üzerindesin?

iletişim; düşmanın kim, kendini nasıl anlatırsın, haberi nasıl duyurursun, insanlar seninle nasıl ilişki kurar, nasıl bir tecrübe yaşatırsın, nasıl sadakat elde edersin?

zakını yenilemek:

kitabı benim için unutulmaz yapan kısım burasıdır, hepimizin oynadığı eski bir oyunla şirketlerin rekabet ve büyüme döngüsünü muhteşem bir şekilde anlatıyor.

makas, taş, kağıt oyununu bilirsiniz, nasıl oynandığını hatırladınız mı? makas kağıdı keser, kağıt taşı örter, taş makası kırar. bu şekilde her konumun kendine has güçlü ve zayıf yönleri olması rekabet döngüsünü dengede tutar.

makas şirket genelde tek bir markaya sahip yeni veya küçük bir şirkettir. çok keskin bir odağa sahip olması kendisinden çok daha büyük olan kağıt şirketlerin payından küçük iş fırsatarı (beyaz alan) kopararak rekabet etmesini sağlar. kağıt şirketler ise bunu farketmeyecek kadar meşgul veya cevap veremeyecek kadar hantaldır. makas şirket büyüdükçe birkaç markalı taş şirkete dönüşür ve ivme kazanır. taş şirketler ise rekabet edecek kaynağa sahip olmayan makas şirketleri ezerek başarı kazanır. taş şirket büyüdükçe ivme kaybeder ve kağıt şirket halini alır. kağıt şirketler devdir, iş ağı ve kaynaklarını kullanarak taş şirketlerin pazarda sivrilmesini engeller. ve bu da rekabet döngüsünün durmaksızın dönmesini sağlar.

şirketler makastan taşa, taştan da kağıda doğru büyür ama tersi yönde rekabet ederler.

sloganlar:

  • zaglamıyorsan geri kalıyorsun.
  • marka: kişinin bir ürün, hizmet veya şirket ile ilgili hissettikleri, sezgileridir.
  • farklı ol, hayır gerçekten farklı ol.
  • beklenmedik noktaya vur.

kitabın sonunda yer alan kitap önerileri kısmını şiddetle öneririm, zira gerilla tipi yazılan bu kitabın arkasındaki kaynakların derinliği size de yol gösterecektir.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s